Historia

Vuonna 2005 perustettu Kamarikesä on nuorten suomalaisten klassisen musiikin ammattilaisten johtama. Tällä sivulla voit tutustua entisten ja nykyisten taiteellisten johtajien Kamarikesää koskeviin muistoihin.

Aikaisempia taiteellisia johtajia ovat olleet festivaalin perustaneet Sibelius-Akatemian nykyinen musiikinteorian lehtori Ville Komppa ja Radion sinfoniaorkesterin viulisti Pasi Eerikäinen, Sinfonia Lahden ylikapellimestari ja BBC:n Sinfoniaorkesterin päävierailija Dalia Stasevska, Wienissä asuva palkittu pianisti Johannes Piirto sekä arvostettu Borea-kvartetti, jonka jäseniä ovat Tami Pohjola, Kasmir Uusitupa, Riina Piirilä ja Senja Rummukainen.

Vuonna 2021 taiteellisina johtajina aloittivat viulisti Abel Puustinen, pianisti Ossi Tanner ja klarinetisti Klaara Vasara.

Dalia Stasevska


Kamarikesan taiteellinen johtaja 2011-2015

Olin suunnattoman otettu kun ystäväni Ville Komppa pyysi minua Kamarikesän uudeksi taiteelliseksi johtajaksi. Yksi Helsingin kauneimmista saleista opiskelijoiden käytössä keskellä kauneinta Helsingin kesää. Unelma! Ville Komppa ja Pasi Eerikäinen olivat tehneet hurjan työn aloittaessaan festivaalin nollasta. Ylipäätänsä mitä festivaalin pyörittäminen oikeasti vaatii saatika sellaisen aloittaminen nollasta selvisi minulle vasta matkan varrella. Valtava hatunnosto siis Villelle ja Pasille. Ja erityiskiitos Villelle joka oli niin tärkeässä osassa auttamassa minua siirtymisvaiheessa Kamarikesän taiteelliseksi johtajaksi.

“Minulle oli alusta alkaen selvää kolme asiaa jotka halusin Kamarikesässä saavuttaa: nuoret saisivat oman vakavasti otettavan sekä korkeatasoisen festivaalin jossa olisi hyvin vahva ”me yhdessä” meininki, kasvattaa yhteistyötä ja tutustua oman ikäisten eri taidealojen opiskelevien nuorten kanssa sekä näkyvyyden ja yleisön kasvattaminen.”

— Dalia Stasevska, Kamarikesän toisen sukupolven taiteellinen johtaja

Pasi Eerikäinen

Kamarikesan perustajajäsen Ville Kompan kanssa


Ensimmäiset vuodet olivat meille ponnahduslauta muusikkoina. Nykyään Kamarikesä on mahdollisuus nuorelle polvelle järjestää festivaalia, näyttää kyntensä ja luoda isoja kokonaisuuksia. Sama linja on pysynyt, aina uusi sukupolvi ottaa festivaalin hoitaakseen.

Olen aina ollut sitä mieltä, että ei voi oppia soittamaan, ellei saa mahdollisuuksia! Kun saat mahdollisuuksia, saat näkyvyyttä. Se kannustaa!

“Ensimmäiset vuodet olivat meille ponnahduslauta muusikkoina. Nykyään Kamarikesä on mahdollisuus nuorelle polvelle järjestää festivaalia, näyttää kyntensä ja luoda isoja kokonaisuuksia. Sama linja on pysynyt, aina uusi sukupolvi ottaa festivaalin hoitaakseen.”

— Pasi Eerikäinen, Kamarikesän perustajajäsen

Johannes Piirto

Kamarikesä-festivaalin taiteellinen johtaja yhdessä Borea-kvartetin kanssa 2016-2021


Kamarikesän ohjelmisto on meidän sukupolvemme näköistä! Meidät on koulutettu suhtautumaan mutkattomasti kaikkeen, mikä tulee eteen. Olemme avoimia löytämään mistä tahansa musiikista parhaat puolet. Kamarikesässä on uskaltanut antaa vastuuta, koska on tuntenut henkilökohtaisesti muusikot. Sitä luottaa omiiin korviin!

“Ainutlaatuista Kamarikesässä on sen korkea taiteellinen taso ja vastuun jakaminen nuorille. Pitkällä tähtäimellä se maksaa itsensä takaisin, vaikka järjestäjänä voisikin pelottaa antaa iso kokonaisuus nuorelle”.

— Johannes Piirto, Kamarikesän kolmannen sukupolven taiteellinen johtaja

Ville Komppa

Kamarikesä-festivaalin perustaja yhdessä Pasi Eerikäisen kanssa. Kamarikesän toiminnanjohtajana ja tuottajana sekä Kamari ry:n ja Ritarikatu ry:n puheenjohtajana vuosina 2005–2013


Ylioppilaskunnan puhelin soi keskellä kiireistä päivää keväällä 2005. Vastaan puhelimeen. Soittaja on Ritarihuoneen kamreeri Johan Grotenfelt. Hän kysyy, voisiko Sibelius-Akatemian ylioppilaskunta järjestää Ritarihuoneella tulevana kesänä konsertteja; he haluaisivat tukea Sibelius-Akatemian opiskelijoita tulemalla salivuokrassa reippaasti vastaan.

Seuraava sekunti on jäänyt tunnetasolla voimakkaasti mieleeni. Teen päätökseni siinä silmänräpäyksessä ja vastaan Johanille jotakuinkin näillä sanoilla: “Ylioppilaskunnalla ei varmaankaan ole rahkeita konsertteja järjestää, mutta minä kyllä voisin: mitä ajankohtaa olette ajatelleet?”

“Kamarikesä syntyi Ritarihuoneen halusta antaa sali opiskelijoiden käyttöön omakustannehintaan, jotta he pääsisivät harjoittelemaan konserttien tuottamista – ja toki musisoimaan, arvovaltaisissa puitteissa hyvänkokoiselle yleisölle. Festivaalin järjestämisvastuun on siis siirryttävä aika ajoin eteenpäin; seuraavien sukupolvien nuorten on päästävä kokemaan festivaalin järjestämisen haasteet, vaikka sitten oman kantapäänsä kautta – ja nauttimaan kovan työnsä satoa! .”

— Ville Komppa, Kamarikesän perustajajäsen

Ossi Tanner

Kamarikesä-festivaalin taiteellinen johtaja yhdessä Klaara Vasaran ja Abel Puustisen kanssa vuodesta 2022


Kamarikesää 2022 leimasivat mukavat helteiset ja aurinkoiset kesäpäivät Helsingin keskustassa. Kamarikesää olivat kannustamassa opettajia ja tukijoita, muun muassa Paavali Jumppanen, Seppo Kimanen, Yoshiko Arai sekä Elina Vähälä.

Yleisö löysi paikalle oikein mukavasti tuttuun tapaan, ja perinteen mukaisesti konserttien jälkeen backstagelle ovella oli pitkä jono innokkaita ystäviä ja kannustajia.