Taiteilijat 2024

Kamarikesä on Suomen ainoa nuorten pitkälle tähtäävien muusikoiden kannustamiseen, työllistämiseen ja esille nostamiseen keskittyvä festivaali, jonka tavoitteena on toimia ponnahduslautana nuorelle klassisen musiikin osaamiselle ja nostaa suuren yleisön tietoisuuteen yhä enemmän nousevia lupauksia suomalaisesta musiikkimaailmasta.

Vuonna 2024 Kamarikesässä kuullaan jälleen niin alan kokeneempia ammattilaisia kuin kansainvälisiäkin huippuja.

  • Iidamari Ahonen (s.2003) on suomalainen viulisti, joka opiskelee Berliinin Taideyliopistossa Mark Gothonin luokalla sekä Sibelius-Akatemiassa Petri Aarnion johdolla. Vuonna 2019 Iidamari voitti ensimmäisen palkinnon Juhani Heinonen -viulukilpailussa. Hän on ollut palkinnonsaaja myös Artur Grumiaux-, Kaunas Sonorum-, Giovanni musicisti- sekä Young Musician Tallinn viulukilpailuissa.

    Solistina Iidamari on esiintynyt Sakari Oramon, Hannu Linnun, Atso Almilan ja Petri Sakarin johdolla mm. Radion Sinfoniaorkesterin, Tampere Filharmonian, Sibelius Akatemian sinfoniaorkesterin sekä Helsinki Concordian kanssa.

    Iidamari on aktiivinen kamarimuusikko ja ILOA-jousikvartetin viulisti. Hän on esiintynyt festivaaleilla niin Suomessa kuin muualla Euroopassa mm. Encuentro de Musica de Santander festivaalilla Espanjassa, Kuhmon kamarimusiikissa, Kauniaisten musiikkijuhlilla, Crusell-viikolla, Pellingin musiikkipäivillä. Vuonna 2019 Iidamari oli Hauhon musiikkijuhlien nuori taiteilija.

    Orkesterikokemusta Iidamarille on kertynyt mm. kiertueelta Mahler Chamber Orchestran kanssa ja Berliinin Taideyliopiston Sinfoniaorkesterin konserttimestarina Berliinin Filharmoniassa.

    Hän on osallistunut tunnettujen viulistien kuten Zakhar Bronin, Yair Klessin ja Per Enokssonin mestarikursseille sekä saa säännöllisesti kamarimusiikkiopetusta mm. Artemis-kvartetin jäseniltä.

    Instrumenttina Iidamarilla on käytössään OP Taidesäätiön Pierre&Hippolyte Silvestre -viulu vuodelta 1843. Syksystä 2023 lähtien Iidamari on ollut Paul-Hindemith-Gesellschaft in Berlinin stipendiaatti.

    Kamarikesässä Iidamaria kuullaan koserteissa:

    Iiro Rantala x Kamarikesä | 8.8. klo 19.00

    Yksin ja yhdessä | 9.8. klo 19.00

    Hitaasti pimeydessä | 10.8. klo 21.30

    Musiikin stratosfäärissä | 11.8. klo 18.00

  • Rebekka Aaltola (s. 2005) aloitti viulunsoiton opinnot viisivuotiaana ensin Pirkanmaan musiikkiopistossa Reetta Sipilän johdolla ja jatkoi opintojaan myöhemmin Tampereen konservatoriossa Silva Koskelan johdolla. Syksystä 2021 Rebekka on opiskellut Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa Pekka Kauppisen luokalla. Lisäksi hän on opiskellut syksystä 2022 lähtien Viuluakatemiassa opettajina Janne Malmivaara sekä Elina Vähälä.

    Helmikuussa 2024 Rebekka sai mahdollisuuden osallistua Sveitsin kansainvälisen Menuhin-akatemian Rencontres Musicales -mestarikurssille, jossa opettajina olivat Oleg Kaskiv, Guillaume Chilemme ja Renaud Capucon. Muita tärkeitä opettajia mestarikursseilla ovat olleet Mi-Kyung Lee, Yair Kless sekä Petri Aarnio.

    Rebekka on hyvin innokas ja intohimoinen kamarimusiikin soittaja ja on tarttunut jokaiseen mahdollisuuteen soittaa muiden muusikoiden kanssa. Kamarimusiikin lisäksi hän on soittanut usean vuoden ajan Sinfoniaorkesteri Vivossa, jossa hän toimii tällä hetkellä vuorottelevana konserttimestarina. Vivon lisäksi Rebekka on soittanut Tampere filharmonian, Helsingin kamariorkesterin ja Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesterin riveissä.

    Kamarikesässä Rebekkaa kuullaan koserteissa:

    Ässät lavalla | 3.8. klo 13.00

    Soppakonsertti | 10.8. klo 13.00

    Musiikin stratosfäärissä | 11.8. klo 18.00

  • Lapin kamariorkesterin 1. konserttimestari Abel Puustinen on aktiivinen kamari- ja orkesterimuusikko. Hän on ollut viime vuosina kysytty liideri soittaen muun muassa Helsingin kaupunginorkesterissa, Radion sinfoniaorkesterissa ja Turun filharmonisessa orkesterissa.

    Kamarimuusikkona intohimoinen Puustinen on esiintynyt lukuisilla ikimuistoisilla festivaaleilla Suomen rajojen sisä- ja ulkopuolella inspiroivien kollegoiden kanssa. Freelance-elämän ja opiskelun välillä tasapainotteleva Puustinen on myös esiintynyt maamme merkittävien orkestereiden solistina viimeisimpänä Lapin Kamariorkesteri, Jyväskylä Sinfonia ja Kuopion kaupunginorkesteri.

    Puustinen on Kamarikesä-festivaalin taiteellinen johtaja yhdessä Ossi Tannerin ja Klaara Vasaran kanssa.

    Kamarikesässä Abelia kuullaan koserteissa:

    Ässät lavalla | 3.8. klo 13.00

    Iiro Rantala x Kamarikesä | 8.8. klo 19.00

    Yksin ja yhdessä | 9.8. klo 19.00

    Soppakonsertti | 10.8. klo 13.00

    Hitaasti pimeydessä | 10.8. klo 21.30

    Soundpainting / Zimmermann | 11.8. klo 13.00

    Musiikin stratosfäärissä | 11.8. klo 18.00

  • Viulisti Alexi Kenney luo uraa, joka haastaa kategorisointia seuraten hänen mielenkiinnonkohteitaan, intuitiotaan ja sydäntään. Hän on yhtä lailla kotonaan luomassa kokeellisia ohjelmia ja tilaamassa uusia teoksia, suurten orkestereiden solistina ympäri maailmaa ja tekemässä yhteistyötä aikamme kuuluisimpien muusikoiden kanssa. Alexi on saanut Avery Fisherin ura-apurahan ja Borletti-Buitoni Trust -palkinnon.

    Alexi on esiintynyt solistina Clevelandin orkesterin, Pittsburghin, San Franciscon, Gulbenkianin, Detroitin, Dallasin, San Diegon ja Milwaukeen sinfoniaorkestereiden, l'Orchestre de la Suisse Romande -orkesterin, Orchestre de Chambre de Lausannen orkesterin ja St. Paulin kamariorkesterin kanssa. Hän on soittanut konsertteja Wigmore Hallissa, Carnegie Hallin "Distinctive Debuts" -sarjassa, Lincoln Centerin Mostly Mozart -festivaalilla, Philadelphia Chamber Music Societyn konsertissa, 92nd Street Y:n konserttisalissa, Mecklenberg-Vorpommernin festivaalilla ja Isabella Stewart Gardner Museumissa. Vuoden 2013 Concert Artists Guild -kilpailun voittaja ja ansioitui vuoden 2012 Menuhin-kilpailussa, Alexi on ollut Musical American, Strings Magazinen ja New York Timesin toimittajien esittelyssä, ja hän on kirjoittanut The Strad -lehteen.

    Vuonna 2024 Alexi esitteli uuden version Shifting Ground -projektistaan Baryshnikov Arts Centerissä ja Ojai Festivalilla yhteistyössä uuden median ja videotaiteilija Xuanin kanssa. Shifting Ground -teoksessa kuullaan J.S. Bachin keskeisiä teoksia sooloviululle, Matthew Burtnerin, Mario Davidovskyn, Nicola Matteisin, Kaija Saariahon, Paul Wianckon ja Du Yunin teoksia sekä uusia tilaustöitä säveltäjiltä Salina Fisher ja Angélica Negrón. Alexin levyversio Shifting Groundista julkaistaan kesäkuussa 2024.

    Kamarimusiikki on edelleen tärkeä osa Alexin elämää, ja hän esiintyy säännöllisesti festivaaleilla kuten Caramoorissa, ChamberFest Clevelandissa, Chamber Music Northwestissä, Kronbergissa, La Jollassa, Ojaissa, Marlborossa, Music@Menlossa, Raviniassa, Seattlessa ja Spoletossa. Hän on New York Timesin "unelma kokoonpanoksi" kutsuman Owls-kvartetin perustajajäsen alttoviulisti Ayane Kozasan, sellisti Gabe Cabezasin ja sellisti-säveltäjä Paul Wianckon rinnalla. Alexi on Lincoln Centerin kamarimusiikkiyhdistyksen Bowers-ohjelman opiskelija.

    Alexi on syntynyt Palo Altossa, Kaliforniassa vuonna 1994, ja hän on valmistunut Bostonissa sijaitsevasta New England Conservatorysta, jossa hän sai taiteilijatutkinnon Miriam Friedin ja Donald Weilersteinin oppilaana. Aiempiin ohjaajiinsa Bay Arealla kuuluvat Wei He, Jenny Rudin ja Natasha Fong. Hän soittaa Stefan-Peter Greinerin Lontoossa vuonna 2009 valmistamalla viululla ja François-Nicolas Voirinin jousella.

    Musiikin ulkopuolella Alexi nauttii hojichasta, modernistisesta muotoilusta ja arkkitehtuurista, leipoo ystäville ja kävelee kilometrejä pitkin kaupunkia kuunnellen podcasteja ja Bachia toistuvasti.

    Kamarikesässä Alexia kuullaan koserteissa:

    Yksin ja yhdessä | 9.8. klo 19.00

    Soppakonsertti | 10.8. klo 13.00

    Musiikin stratosfäärissä | 11.8. klo 18.00

  • 18-vuotias Martta Kunnola opiskelee alttoviulua Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa opettajanaan Annariina Jokela. Aikaisempia opettajia hänellä Siballa ovat olleet Lilli Maijala ja Teemu Kupiainen. Martta on saanut mestarikurssiopetusta mm. Pauline Sachselta, Nils Mönkemeyeriltä, Silvia Simionesculta, Kirsikka de Leval Jezierskiltä sekä Jousiakatemiassa mm. Anna Kreetta Gribajcevicilta ja Alexander Gordonilta.

    Martalle kamarimusiikin soittaminen on aina ollut mieluisaa ja hän on soittanut sitä monissa eri kokoonpanoissa. Sinfoniaorkesterikokemusta hänellä on mm. Sibelius-Akatemiasta, Helsinki Concordiasta, sekä Vivosta. Äänenjohtajana hän on toiminut mm. Concertgebouworkest Youngissa (Hollannissa 2023) sekä Sibelius-lukion sinfoniaorkesterissa, jonka kanssa hän on soittanut myös solistina.

    Keväällä 2023 Martta sai 1. sijan Stockholm International Music Competitionissa, ja syksyllä 2022 Young talent -palkinnon Oulun valtakunnallisen alttoviulukilpailun finaalissa, jossa hän soitti Oulu Sinfonian solistina.

    Martta soittaa Falk Petersin vuonna 2022 rakentamalla alttoviululla, jonka hankintaa ovat tukeneet Suomen kulttuurirahasto, Wihuri Rahasto, Majaoja Säätiö sekä Pro Musica säätiö.

    Kamarikesässä Marttaa kuullaan konserteissa:

    Iiro Rantala x Kamarikesä | 8.8. klo 19.00

    Yksin ja yhdessä | 9.8. klo 19.00

    Musiikin stratosfäärissä | 11.8. klo 18.00

  • Alttoviulisti Vuokko Lahtinen on opiskellut Sibelius-Akatemiassa, Pariisin kansallisessa konservatoriossa ja Berliinin Universität der Künste -yliopistossa. Häntä ovat opastaneet mm. Tommi Aalto, Pirkko Simojoki, David Gaillard ja Wilfried Strehle, tärkeänä mentorina on toiminut myös Nils Mönkemeyer. Kansainvälistä orkesterikokemusta Lahtinen on hankkinut Berliinin Filmarmonikoista, Herbert von Karajan -akatemian orkesterista, sekä Tanskan kansallisorkesterista. Äänenjohtajan töissä hän on vieraillut Tapiola Sinfonietassa, Suomen Kansallisoopperan orkesterissa, sekä sooloalttoviulistina Turun filharmonisessa orkesterissa.

    Kamarimusiikki puhaltaa Lahtiseen elämän hengen: hän onkin kysytty kamarimuusikko varsinkin ystäviensä festivaaleilla. Sen lisäksi omat projektit sytyttävät: tällä hetkellä Lahtista kiinnostaa erityisesti yhteiskunnallisesti osallistava konserttitoiminta, jota hän on harjoittanut esimerkiksi ukrainalaisen lastenteatteri Kalamburin kanssa.

    Kamarikesässä Vuokkoa kuullaan konserteissa:

    Yksin ja yhdessä | 9.8. klo 19.00

    Soppakonsertti | 10.8. klo 13.00

    Hitaasti pimeydessä | 10.8. klo 21.30

    Musiikin stratosfäärissä | 11.8. klo 18.00

  • Sara Hakaste (s.1997) on espoolaislähtöinen oboisti, joka toimii tällä hetkellä oboen äänenjohtajana Lapin kamariorkesterissa ja viimeistelee maisterintutkintoaan Sibelius-Akatemiassa. Lopulta täysin mukaansa temmannut soittoharrastus alkoi vuonna 2004 Sole Mustosen oppilaana ja jatkui Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksen kautta ammattiopiskelijaksi ja -muusikoksi. Saran opettajia Sibelius-Akatemiassa ovat olleet Sven-Erik Paananen, Jorma Valjakka, Veera Pesu, Kyeong Ham ja Emmanuel Laville. Lisäksi Sara on opiskellut vaihto-oppilaana Lontoon Royal College of Musicissa Olivier Stankiewiczin oppilaana.

    Orkesterimuusikkona Sara on esiintynyt lukuisien suomalaisten orkestereiden, kuten RSO:n, Suomen kansallisoopperan orkesterin ja Joensuun kaupunginorkesterin riveissä. Kamarimusiikin parissa hän on kehittynyt ja työskennellyt ystäviensä kanssa vuonna 2016 perustamansa puhallinkvintetti Kuuran jäsenenä. Loppuvuonna 2021 alkaneessa työssään Lapin kamariorkesterissa hän kuvailee tarvitsevansa laajasti sekä orkesteri- että kamarimuusikon taitoja.

    Saran soitinhankintoja ovat ystävällisesti tukeneet mm. Suomen Kulttuurirahasto ja Martin Wegelius-säätiö.

    Kamarikesässä Saraa kuullaan konsertissa:

    Iiro Rantala x Kamarikesä | 8.8. klo 19.00

  • Marie Sato on Lontoosta kotoisin oleva huilisti, joka nimitettiin hiljattain Jyväskylä Sinfonian huilun varaäänenjohtajaksi. Vuodesta 2023 lähtien hän on ollut myös koesoitossa Lontoon sinfoniaorkesterissa ja Lontoon filharmonisessa orkesterissa.

    Tällä hetkellä hän opiskelee maisteritutkintoa Yuki Koyaman ja Petri Alangon johdolla Sibelius-Akatemiassa, missä hänen

    opintojaan tukee opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä stipendi. Hän oli myös osa Lontoon filharmonisen orkesterin Foyle Future Firsts Professional -kehitysohjelmaa 2022/23.

    Vuonna 2022 Sato valmistui erinomaisin arvosanoin Royal College of Musicista, missä hän opiskeli Adam Walkerin, Stewart McIlwhamin ja Gitte Marcussonin johdolla. Hänen opiskeluaikanaan RCM:ssä hän oli Douglas ja Hilda Simmonds stipendiaatti ja voitti RCM All Flutes Plus -palkinnon. Aiemmin hän oli RCM:n nuoriso-osaston opiskelija, jossa hän voitti ensimmäisen palkinnon lukuisissa kilpailuissa, muun muassa Peter Morrisonin konserttokilpailussa, sekä esitti Liebermannin huilukonserton nuoriso-osaston sinfoniaorkesterin kanssa.

    Vuonna 2021 hän oli puu- ja vaskipuhallinsoittimien kategorian voittaja Royal Over-Seas League jokavuotisessa musiikkikilpailussa. Vuonna 2018 hän voitti nuorten instrumentalistien Royal Philharmonic Society-Duet-palkinnon, ja oli finalistina puupuhaltimien kategorian sekä vuoden 2016 ja 2018 BBC Young Musician -kilpailuissa.

    Kamarikesässä Marieta kuullaan konserteissa:

    Iiro Rantala x Kamarikesä | 8.8. klo 19.00

    Yksin ja yhdessä | 9.8. klo 19.00

    Musiikin stratosfäärissä | 11.8. klo 18.00

  • Pauli Pappinen aloitti kontrabasso-opinnot 7 vuotiaana Kokkolassa opettajanaan Jorma Lappalainen ja myöhemmin myös Oskari Hannula. Tämän jälkeen hän siirtyi opiskelemaan Helsinkiin Sibelius Akatemiaan, Aapo Juutilaisen luokalle. Vuodesta 2017 on hän opiskellut Berliinissä Hanns Eisler -musiikkikorkeakoulussa missä suoritti kandidaatin tutkinnon Esko Laineen johdolla, jonka jälkeen hän siirtyi Matthew McDonaldin luokalle jatkamaan maisteriopintoja. Vuodet 2019-2022 Pappinen oli Berliinin Filharmonikoiden Karajan -akatemiassa opettajanaan Janne Saksala sekä Esko Laine.

    Pappinen työskenteli kaudella 22-23 kaudella Helsingin Kaupunginorkesterin bassoryhmän äänenjohtajana, mutta siirtyi syksyllä 2023 Berliiniin Deutsches Symphonie-Orchesterin soolobasistiksi. Muuten hän on keikkaillut ja sijaistanut paljon eri ammattiorkestereissa, joista mainittakoon mm. Berliner Philharmoniker, Radion Sinfoniaorkesteri.

    Solistina Pappinen on soittanut mm. Radion Sinfoniaorkesterin, Baden Badenin filharmonikoiden sekä Keskipohjanmaan Kamariorkesterin kanssa.

    Kamarimuusikkona Pappinen on konsertoinut paljon ympäri Eurooppaa mm. Santander festivaalin, Villa Musica -kamarimusiikkiakatemian ansiosta sekä säännöllisesti ympäri kotikaupunkiaan Berliiniä. Pappinen on myös vuodesta 2018 lähtien toimineen Kokkolan SyysKamari -kamarimusiikkifestivaalin toinen taiteellinen johtaja sekä perustajajäsen.

    (Kuva: Emma Wernig)

    Kamarikesässä Paulia kuullaan konserteissa:

    Ässät lavalla | 3.8. klo 13.00

    Iiro Rantala x Kamarikesä | 8.8. klo 19.00

    Yksin ja yhdessä | 9.8. klo 19.00

    Musiikin stratosfäärissä | 11.8. klo 18.00

  • Stéphanie Huangin intohimo musiikkia kohtaan ja hänen täydellisyydentajusa on näyttäytynyt hänen musiikillisella matkallaan menestyksenä useissa merkittävissä kilpailuissa ja palkintoina. Hän on muun muassa Kuningatar Elisabetin musiikkikilpailun 2022 voittaja, jossa hän voitti myös Canvas-Klara- ja Musiq3-palkinnot. Huang voitti myös vuoden 2015 Suggian kansainvälisen sellokilpailun pääpalkinnon Portossa, Società Umanitaria 2021 kansainvälisen sellokilpailun ensimmäisen palkinnon Milanossa, sekä sai ADAMI Classical Revelation 2021 -nimityksen Ranskassa.

    Stéphanie Huang esiintyy säännöllisesti solistina eri orkestereiden kanssa kuten Belgian kansallinen orkesteri, Brysselin filharmonikot, Kamerfilharmonie van Vlaanderen, Vallonian kuninkaallinen kamariorkesteri, Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Musica, ja kapellimestareiden johdolla kuten M. Sanderling, C. Izcaray tai V. Mardirossian. Hän esiintyy myös resitaaleissa ja kamarimusiikkikokoonpanoissa lukuisilla kansallisilla ja kansainvälisillä festivaaleilla.

    Stéphanie Huang on tehnyt yhteistyötä taiteilijoiden kanssa, kuten Jean-Claude Vanden Eyndenin, Gary Hoffmanin, Renaud Capuçonin, Claire Désertin ja Laurent Korcia. Hän on esiintynyt hiljattain ADAMI-festivaalilla Villefavardissa, La Roque d'Anthéron -festivaalilla, Brysselin Musicorumissa, Pariisin Young Talents -festivaalilla, Geneven Victoria Hallissa ja Brysselin Palais des Beaux-Artsissa.

    Muusikkoperheeseen syntynyt Stéphanie Huang aloitti sellonsoiton hyvin nuorena. Hän voitti ensimmäisen palkinnon Dexia-kilpailussa ja debytoi 12-vuotiaana Théâtre Royal de la Monnaie -teatterissa Brysselissä soittamalla Tšaikovskin Rokokoo-muunnelmat. Hän suoritti kandidaatin tutkinnon Koninklijk konservatoriossa Brysselissä Jeroen Reulingin johdolla ja maisterin tutkinnon sellonsoitossa Marc Coppeyn luokalla, maisterin tutkinnon kamarimusiikissa Emmanuelle Bertrandin luokalla ja esittävän taiteilijan tutkinnon Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris'ssa lukuisten palkintojen (Spes-, Meyer-, Kriegelstein- ja Safran-säätiöiden) ohella.

    Stéphanie Huang on ollut Queen Elisabeth Music Chapel -musiikkikappelin residenssitaiteilija vuodesta 2020 lähtien, ja hän on vuoden 2023 Banque Populaire -säätiön palkittu taiteilija.

    Hän soittaa Jean-Baptiste Vuillaume -sellolla, jonka Fonds de Dotation Adelus on anteliaasti lainannut.

    Kamarikesässä Stéphanieta kuullaan konserteissa:

    Yksin ja yhdessä | 9.8. klo 19.00

    Soppakonsertti | 10.8. klo 13.00

    Hitaasti pimeydessä | 10.8. klo 21.30

    Musiikin stratosfäärissä | 11.8. klo 18.00

  • Alma Stupak (s. 2006) aloitti soittamisen 6-vuotiaana Oulun konservatoriolla Kati Valkaman johdolla ja jatkoi siitä Lauri Laitisen oppiin. Syksyllä 2023 hän aloitti opinnot Taideyliopiston Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa Tuomas Lehdon oppilaana. Selloakatemiassa Alma on opiskellut 2022 syksystä alkaen.

    Alma osallistui Salon sellokilpailuihin vuonna 2019 ja Porvoon sellokilpailuihin vuonna 2021, joissa hän eteni finaaliin. Muita merkittäviä esiintymisiä ovat olleet muun muassa Oulun musiikkijuhlien ja Kaustisen kamarimusiikkiviikon konsertit. Alma soittaa myös sinfoniaorkesteri Vivossa.

    Alma on osallistunut useille mestarikursseille ja saanut opetusta mm. Marko Ylöseltä, Joona Pulkkiselta ja Claudio Boherquezilta. Alma on saanut opintoihinsa tukea Suomen Kulttuurirahastolta.

    Kamarikesässä Almaa kuullaan konserteissa:

    Ässät lavalla | 3.8. klo 13.00

    Yksin ja yhdessä | 9.8. klo 19.00

    Soppakonsertti | 10.8. klo 13.00

    Musiikin stratosfäärissä | 11.8. klo 18.00

  • Antto Tunkkari (s.1996) aloitti sellonsoiton opinnot viisivuotiaana synnyinkaupungissaan Kokkolassa. Tällä hetkellä hän valmistelee maisteriopintojaan Sibelius-Akatemiassa. Vaihto-opintonsa Tunkkari suoritti Prof. Enrico Bronzin luokalla Universität Mozarteum Salzburgissa. Tärkeitä mentoreja opintojen varrella ovat olleet mm. Lauri Pulakka sekä Tuomas Lehto. Mestarikursseille Tunkkari on osallistunut niin Suomessa kuin muualla Euroopassa.

    Tunkkari pitää kamarimusiikkia erityisen tärkeänä osana muusikkouttaan, joka osaltaan johdatti hänet perustamaan Kokkolan SyysKamari -festivaalin yhdessä ystävänsä Pauli Pappisen kanssa vuonna 2018. Molemmat toimivat yhä festivaalin taiteellisina johtajina. Tunkkari on myös nykymusiikkiin erikoistuneen Hai-kvartetin sellisti, ja lisäksi hän on esiintynyt kamarimuusikkona myös useilla suomalaisilla festivaaleilla sekä maamme parhaiden orkestereiden kamarimusiikkikonserttien kokoonpanoissa. Tunkkari on tuttu näky mm. Radion Sinfoniaorkesterin, Helsingin Kaupunginorkesterin, Tapiola Sinfonietan, Lapin Kamariorkesterin sekä Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin sellosektioissa. Tulevista projekteista mainittakoon kesän 2024 aikana toteutettava Bach-produktio: kiertueen päätteeksi Tunkkari esittää kaikki Soolosellosarjat yhden illan aikana.

    Tunkkari soittaa Finlandssvenska instrumentfondin Vinzenco Postiglione-selloa.

    Tunkkari on suorittanut myös barokkisello-opintoja niin Novia-ammattikorkeakoulun barokkilinjalla Lauri Pulakan opissa kuin Sibelius-Akatemiassakin Markku Luolajan-Mikkolan oppilaana.

    Vapaa-ajallaan Tunkkari kirjoittaa, urheilee monipuolisesti ja tutustuu astronomian saloihin.

    Kamarikesässä Anttoa kuullaan konserteissa:

    Iiro Rantala x Kamarikesä | 8.8. klo 19.00

    Hitaasti pimeydessä | 10.8. klo 21.30

    Soundpainting / Zimmermann | 11.8. klo 13.00

  • Lambis Pavlou on kyproslainen pianisti, joka asuu ja työskentelee Suomessa. Hän on suorittanut maisterin tutkinnon Sibelius-Akatemiassa, jossa hän opiskeli Tuija Hakkilan ja Ilmo Rannan johdolla.

    Hän on voittanut palkintoja kansallisissa ja kansainvälisissä pianokilpailuissa, kuten "Evangellia Tziarri" Kyproksella, "Filonas" Kreikassa ja "Pietro Argento" Italiassa. Hän on myös edustanut Kyprosta 12. Steinwayn kansainvälisellä festivaalilla Hampurissa ja nuorten muusikoiden euroviisukilpailussa Wienissä. Hän on esiintynyt Kyproksella, Suomessa, Italiassa ja Saksassa sekä esiintynyt Kyproksen nuorisosinfoniaorkesterin ja Kyproksen sinfoniaorkesterin solistina.

    Lambisilla on monipuolinen valikoima ohjelmistoa, ja hän on kerännyt kokemusta kamari- ja liedpianistina sekä nykymusiikkiyhtyeiden ja -orkesterien muusikkona. Lambis on viime aikoina osallistunut muun muassa Musica Nova -festivaalille, Luosto Soi -festivaalille, Nurmeksen musiikkijuhlille, Tampere Biennaaliin ja Savonlinnan oopperajuhlille.

    Kamarikesässä Lambista kuullaan konserteissa:

    Hitaasti pimeydessä | 10.8. klo 21.30

    Soundpainting / Zimmermann | 11.8. klo 13.00

  • Säveltäjä ja pianisti Iiro Rantala on todennäköisesti maamme kansainvälisesti tunnetuin jazzmuusikko. Maailmanmaineeseen 1990-luvulla nousseen Trio Töykeät -yhtyeen jälkeen hän on jatkanut loisteliasta uraansa soolokonserttien, klassisen musiikin, näytelmien, musikaalien ja uusimpana aluevaltauksena myös oopperoiden säveltämisen parissa.

    Vuonna 2010 hän teki levytyssopimuksen saksalaisen ACT-levymerkin kanssa, jonka vuonna 2011 julkaiseman Lost Heroes -sooloalbumin myötä Rantalan sooloura lähti rakettimaiseen nousuun. Ylistävien kritiikkien lisäksi levy voitti myös useita kansainvälisiä tunnustuspalkintoja. Tämän jälkeen hän on levyttänyt 10 sooloalbumia kyseiselle merkille.

    Rantala on opiskellut Oulunkylän Pop & Jazz - opistossa ja Sibelius-Akatemian jazz- linjalla. Vuosina 1991-93 hän opiskeli New Yorkin Manhattan School of Musicissa pääaineenaan klassinen piano.

    Hän on saanut Yrjö-palkinnon vuonna 1996, Valtion säveltaidetoimikunnan viisivuotisen apurahan 1998, Taiteen keskustoimikunnan viisivuotisen apurahan 2004 ja Pro Finlandian 2013.

    Iiro Rantalan musiikissaan soivat rinta rinnan herkkyys ja romanttisuus, mutta myös vauhdikas viihdyttävyys, herskyvä huumori sekä huima tekninen virtuoottisuus. Iiro ei kannata pitkiä artistiesittelyjä vaan toivoo yleisön keskittyvän nauttimaan musiikista.

    Kamarikesässä Iiroa kuullaan avajaiskonsertissa:

    Iiro Rantala x Kamarikesä | 8.8. klo 19.00

  • Ella Oksava (s.2007) opiskelee pianonsoittoa Helsingin Konservatoriossa Antti Hotin oppilaana. Hän on opiskellut aiemmin Itä-Helsingin musiikkiopistossa opettajinaan Leena Nikula ja Kristiina Junttu. Ella opiskelee myös Nuorten pianoakatemiassa, jonne hänet valittiin kesällä 2021.

    Ella on esiintynyt Helsingin kaupunginorkesterin solistina syksyllä 2018 ja Camerata Vihti -orkesterin solistina pianoakatemian konserttoperiodin yhteydessä vuonna 2022. Ella oli yksi Mäntän musiikkijuhlien Nuorista taiteilijoista vuonna 2022 sekä hän osallistunut moniin tapahtumiin kotimaassa ja ulkomailla. Ella on myös aktiivinen kamarimuusikko.

    Kilpailukokemusta Ellalle on kertynyt jo paljon. Hänet on palkittu mm. Leevi Madetoja -pianokilpailussa (2022 & 2018), Tapiola-pianokilpailussa (2021, 2019, 2017 & 2015) sekä Ilmari Hannikainen -pianokamarimusiikkikilpailussa (2023).

    Ella on osallistunut useille mestarikursseille, joilla häntä ovat opettaneet mm. Tuija Hakkila, Janne Mertanen, Henri Sigfridsson, Johan Fröst, Severin von Eckardstein ja Jean-Efflam Bavouzet. Nuorten pianoakatemian periodien lisäksi hän on osallistunut Raudaskylän soivan kesän ja Nurmeksen kesäakatemian järjestämille mestarikursseille.

    Kamarikesässä Ellaa kuullaan konsertissa:

    Ässät lavalla | 3.8. klo 13.00

  • Vertti Tapanainen (s. 1995) on suomalainen fagotisti ja freelancer-muusikko. Tammikuussa 2023 hän aloitti työt Suomen Kansallisoopperan ja -baletin orkesterissa. Montussa musisoimisen ohella Vertti soittaa mahdollisuuksien mukaan myös muissa orkestereissa ja vuosina 2021-2022 hän oli Verbier Festival Orchestran jäsen. Valmistuttuaan musiikin kandidaatiksi Sibelius-Akatemiasta, hän aloitti maisteriopintonsa Mannheimin musiikkikorkeakoulussa Ole-Kristian Dahlin fagottiluokalla keväällä 2022. Koko uransa ajan Vertti on soittanut lukuisissa eri kamarimusiikkikokoonpanoissa, joista lähimpänä sydäntä ovat lukuisat eri puhallinyhtyeet. Ennen koronapandemian alkua Vertti seilasi läpi valtakunnan tanssiorkesteri Lemmenlautan miehistössä ja tiivis yhdessä tekemisen meininki on edelleen yksi tärkeimmistä seikoista hänelle myös taidemusiikissa.

    Vertti soittaa Wilhelm Heckelin valmistamalla 13 k -sarjan fagotilla, jonka hankinnassa häntä ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto sekä Wegelius-säätiö.

    Kamarikesässä Verttiä kuullaan konserteissa:

    Ässät lavalla | 3.8. klo 13.00

    Iiro Rantala x Kamarikesä | 8.8. klo 19.00

    Yksin ja yhdessä | 9.8. klo 19.00

    Musiikin stratosfäärissä | 11.8. klo 18.00

  • Klaara Vasara on juuri valmistunut musiikin maisteriksi ja toimii aktiivisena orkesteri- ja kamarimuusikkona. Hän on sijaistanut useissa keskeisimmissä suomalaisissa orkestereissa kuten Radion Sinfoniaorkesterissa, Helsingin Kaupunginorkesterissa ja Turun filharmonisessa orkesterissa sekä mm. työskennellyt vuosia Opera Boxin projekteissa klarinetistina. Vasara vierailee vuosittain kesän kamarimusiikifestivaaleilla (mm. Turun Musiikkijuhlat, Crusell-viikot, Kokkolan Syyskamari) sekä toimii kamarimuusikkona myös vapaalla kentällä ympäri vuoden. Klaara on Hai-kvartetin jäsen, jonka kanssa he esittävät ja kantaesittävät aktiivisesti uutta musiikkia. Klaara toimii Helsingin vanhimman kamarimusiikkifestivaalin Kamarikesä-festivaalin yhtenä taiteellisena johtajana yhdessä Abel Puustisen ja Ossi

    Tannerin kanssa. Kauden 2023-2024 Klaara toimii Tukholman kuninkaallisen filharmonisen orkesterin akatemistina.

    Kamarikesässä Klaaraa kuullaan konserteissa:

    Ässät lavalla | 3.8. klo 13.00

    Iiro Rantala x Kamarikesä | 8.8. klo 19.00

    Yksin ja yhdessä | 9.8. klo 19.00

    Hitaasti pimeydessä | 10.8. klo 21.30

    Musiikin stratosfäärissä | 11.8. klo 18.00


  • Kamarikesässä Ilmoa kuullaan konsertissa:

    Hitaasti pimeydessä | 10.8. klo 21.30

  • Gabriel Kivivuori Sereno on meksikolaissuomalainen laulaja, säveltäjä ja pianisti. Hän opiskelee Sibelius Akatemiassa laulua Petteri Salomaan johdolla, sekä sivuaineenaan sävellystä Tapio Tuomelan oppilaana.

    Nuoren laulajan oopperaura alkoi Satakunnan Oopperayhdistyksen J. Straussin Lepakon tuotannolla, jossa hän esitti Dr. Blindin roolin. Sen jälkeen hänen ohjelmistoonsa on tullut C. Cuin Saapasjalkakissan (Joensuun Oopperayhdistys), sekä B. Crusellin Pienen orjattaren (OperaBox) miespääroolit.

    Gabrielin säveltäjäura on myös ottanut tuulta siipiensä alle. Hänen esikoisorkesteriteoksensa on esittänyt Kymi Sinfonietta sekä Joensuun, Kuopion ja Mikkelin kaupunginorkesterit. Muita kantaesityksiä on kuultu Joensuussa ja Etelä-Suomessa.

    Kilpailumenestystä hän on saanut vuoden 2023 Timo Mustakallio - laulukilpailussa, jossa hänet palkittiin Suomen Kulttuurirahaston Eero Rantalan rahaston palkinnolla, sekä vuoden 2022 Uuno Klami nuorten ja lasten sävellyskilpailussa, jossa hän voitti nuorten sarjan.

    Gabriel on vuoden 2024 RSO:n nuori solisti, sekä Kaustisen kamarimusiikkiviikon ja Joensuun musiikkijuhlien vuoden nuori taiteilija. Häntä nähdään kesällä mm. Naantalin musiikkijuhlilla Pienen orjattaren esityksessä, sekä Kamarikesä-festivaalilla pianisti Ilmo Rannan kanssa.

    Kamarikesässä Gabrielia kuullaan konsertissa:

    Hitaasti pimeydessä | 10.8. klo 21.30


  • Kamarikesässä Kajsaa kuullaan konsertissa:

    Tara i Kajsa | 9.8. klo 21.30

  • Helsingin Sanomat kutsuu häntä romanttiseksi taituriksi, Aamulehti ylistää hänen Beethoveniaan kuin kokeneen mestarin tulkinnaksi, Rondo Classic luonnehtii hänen soundiaan romanttisen uljaaksi. Lähes yksimielisesti ovat kriitikot nimenneet Ossi Tannerin (s. 1997) pianon runoilijaksi, jonka kosketus on yhtä aikaa painava mutta pehmeä, kirkas ja laulava, inspiroitunut ja mielikuvituksellinen – sanalla sanoen lyyrinen. Tämä ei ole mikään ihme, sillä niin musiikissa kuin elämässä Tanner havittelee syvällistä flow-tilaa ja tulkintojen vapaamielisyyttä.

    Tampereen pianokilpailun vuonna 2017 voittanut Tanner vierailee säännöllisesti lähestulkoon kaikkien merkittävien suomalaisten orkestereiden solistina. Kapellimestarinimet ulottuvat Sakari Oramosta Joshua Weilersteiniin, Nicholas Colloniin ja Eiji Oueen, Klaus Mäkelästä Hannu Lintuun, Tarmo Peltokoskeen sekä Susanna Mälkkiin.

    Tanner on tehnyt suuren vaikutuksen mm. Kuhmon, Turun, Naantalin ja Mäntän musiikkijuhlilla, Helsinki Seriösissä ja Lahden Sibelius-festivaalilla. Sinfonia Lahden residenssitaiteilijana vuonna 2018 hän muun muassa soitti yhden illan aikana Chopinin pianokonserton ja Brahmsin pianokvinteton. Tanner on esiintynyt soolokonsertein ja kamarimuusikkona yli kymmenessä Euroopan maassa, Israelissa, Kanadassa ja Yhdysvalloissa.

    Tanner on Helsingin Ritarihuoneella järjestettävän Kamarikesä-festivaalin taiteellinen johtaja yhdessä Abel Puustisen ja Klaara Vasaran kanssa.

    Tämä kaikki on tapahtunut pikavauhdilla. Tanner aloitti pianonsoiton kuusivuotiaana Sirpa Heikkilän tunneilla asuessaan Brysselissä. Silloin kun Tanner ei harjoitellut, hän kuunteli levyiltä romantiikan klassikkoja. Suomeen muutettuaan hän aloitti opinnot Junio Kimasella, jonka johdolla hän pääsi itsekin käsiksi lapsuutensa ääniraitaan. Kimanen myös tutustutti Tannerin legendaariseen Konstantin Boginoon, jonka tunneilla hän kävi Pariisissa. Michel Dalberto opetti Tanneria Pariisin konservatoriossa (CNSMDP). Tanner on opiskellut myös Pianoakatemiassa ja yksityisesti Paavali Jumppasella. Sibelius-Akatemiassa hän on opiskellut Matti Raekallion ja Erik. T. Tawaststjernan johdolla, ja New Yorkissa Manhattan School of Musicissa Dr. Marc Silvermanin johdolla.

    Kamarikesässä Ossia kuullaan konserteissa:

    Ässät lavalla | 3.8. klo 13.00

    Yksin ja yhdessä | 9.8. klo 19.00

    Soppakonsertti | 10.8. klo 13.00

    Musiikin stratosfäärissä | 11.8. klo 18.00

  • Ville Komppa toimii Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa musiikinteorian lehtorina ja opettaa pääasiassa harmoniaa, äänenkuljetusta ja musiikkianalyysia kamari- ja orkesterimuusikoille. Klarinetistina muusikontaipaleensa aloittanut Komppa on kokenut musiikinalan moniottelija: opetustöiden lisäksi hän on työskennellyt niin klarinetistina kuin säveltäjänä, sovittajana, kapellimestarina ja satunnaisesti jopa laulajana, toiminut journalistina radiossa ja digitaalisessa sekä printtimediassa, isännöinyt, fasilitoinut ja perustanut pari festivaalia – joista mainittavimpana vuonna 2005 yhdessä viulisti Pasi Eerikäisen kanssa perustettu Kamarikesä-festivaali Ritarihuoneella.

    Akateemisessa työssään Komppa tutkii muun muassa improvisaation ja historiallisten opetusmenetelmien, kuten partimenton, hyödyntämistä musiikin hahmotustaitojen opetuksessa. Toimittajana Kompan tapaa kerran kuussa Musiikkitalolta isännöimästä Tunne orkesterisi -yleisösarjaa, muusikkona mistä milloinkin – tai ainakin viime aikoina Sipoon kamariorkesterin riveistä iloisena klarinetistina. Yhteisöt ja yhteistyön eri muodot ovat Kompalle tärkeitä; hän on pitkään ollut aktiivinen yhdistystoimija ja pyrkii työssään sekä elämässä ylipäätään luomaan siltoja eri toimijoiden ja alojen välille. Tällä hetkellä hän toimii Musiikinteoria- ja säveltapailupedagogien Mutes ry:n sekä UniartsOpet – Taideyliopiston opetusalan paikallisyhdistyksen hallituksissa.

    Kamarikesässä Ville on mukana panelistina konsertissa:

    Huomisen ääntä kohti | 10.8. klo 18

  • Hannu Lintu aloitti Orquestra Gulbenkianin ylikapellimestarina syksyllä 2023 ja jatkaa ylikapellimestarina Kansallisoopperassa ja -baletissa, jossa johtaa Ring-tetralogian päätösteoksen Jumalten tuhon sekä Poulencin Karmeliittasisaret, Mozartin Don Giovannin ja Verdin musiikkiin pohjaavan balettiteoksen Messa da Requiem.

    Kauden 2023–24 konsertteihin kuuluvat debyyttivierailut Berliinin filharmonikoiden, NHK- ja SWR- sinfoniaorkestereiden johdossa. Lisäksi Lintu palaa tulevalla kaudella johtamaan Bostonin ja Chicagon sinfoniaorkestereja, Orchestre de la Suisse Romande -orkesteria, Minnesotan orkesteria ja RAI:n kansallista sinfoniaorkesteria sekä vierailee kansainvälisellä George Enescu -festivaalilla.

    Linnun lukuisat levytykset Ondine-, BIS-, Naxos-, Avie- ja Hyperion-levymerkeille ovat saaneet useita tunnustuksia, kuten kaksi klassisen musiikin ICMA-palkintoa ja kaksi Grammy-ehdokkuutta. Lintu on opiskellut pianon- ja sellonsoittoa Sibelius-Akatemiassa, jossa hän opiskeli myöhemmin myös orkesterinjohtoa opettajanaan Jorma Panula. Hän on täydentänyt opintojaan mestarikursseilla Sienan kesäakatemiassa Myung Whun Chungin johdolla. Hannu Lintu voitti Pohjoismaisen kapellimestarikilpailun Bergenissä vuonna 1994.

    Kamarikesässä Hannu on mukana panelistina konsertissa:

    Huomisen ääntä kohti | 10.8. klo 18

  • Tara Valkonen (s.1999) aloitti sellonsoiton 6-vuotiaana ja haaveili lapsena sekä sellistin että kuvanveistäjän ammateista. Kolmetoistavuotiaana Tara nappasi käteensä veljensä kitaran, ja rock syrjäytti klassisen musiikin useaksi vuodeksi, kunnes hän kuuli Messiaenin Turangalila-sinfonian ja kiinnostui intohimoisesti nykymusiikista. Sittemmin Tara on opiskellut sävellystä Sibelius-Akatemiassa ja Berliinin taideyliopistossa mm. Lauri Kilpiön, Veli-Matti Puumalan, Marc Sabatin sekä Tom Rojo Pollerin kanssa, sekä suorittanut sellon B-tutkinnon Sibelius-Akatemiassa Jaani Helanderin oppilaana.

    Soittamisen ja säveltämisen lisäksi Tara suunnittelee ja rakentaa suuria installaatioita arkkitehtityöparinsa Siiri Hännisen kanssa. Huone227 oli osana Musica Nova 2021 -festivaalia, minkä jälkeen Markus Kåhre ja Mäntän Kuvataideviikot tilasivat heiltä installaation Pesä/Nest kesän 2022 näyttelyä varten. Tara on myös monitaiteellisen Unessa-festivaalin perustajajäsen sekä taiteellinen johtaja.

    Taran opintoja ja työskentelyä ovat tukeneet mm. Suomen Kulttuurirahasto, Taike, Greta ja William Lehtisen säätiö, MES, Martin Wegeliuksen muisto -säätiö sekä Paulon säätiö.

    Kamarikesässä Taraa kuullaan konserteissa:

    Tara i Kajsa | 9.8. klo 21.30 (laulaja)

    Kynttiläkonsertti: Hitaasti pimeydessä | 10.8. klo 21.30 (säveltäjä)

    Huomisen ääntä kohti | 10.8. klo 18 (panelisti)

  • Inka Mero on tunnettu suomalainen sijoittaja ja yrittäjä, joka on viimeisen vuosikymmenen ajan toiminut päätoimisena enkelisijoittajana ja suhtautuu intohimoisesti tarkoituksenmukaisiin startup-yrityksiin, jotka hyödyntävät digitaalista teknologiaa paremman tulevaisuuden luomiseksi. Hän on perustaja ja toimitusjohtaja Voima Venturesissa, suomalaisessa deeptech-rahastossa, joka pyrkii vastaamaan suuriin globaaleihin haasteisiin tieteen, yrittäjyyden ja pääoman avulla.

    Inkalla on yli 12 vuoden kokemus erilaisista operatiivisista ja finanssisijoittajan tehtävistä, ja hän aloitti uransa Soneralla ja perusti sen yksikön Tel Aviviin, Israeliin. Hän on myös toiminut mobiilialan yrityksen globaalin myynnin johtajana ja peliyrityksen toimitusjohtajana. Hänen sijoituslähestymistapansa keskittyy alkuvaiheen teknologiayrityksiin, jotka tarjoavat ratkaisuja suuriin globaaleihin haasteisiin.

    Inka on monien yrittäjien mentori, joka puhuu usein konferensseissa ja tapahtumissa, ja hänen yrittäjähenkisyytensä ja yrityskokemuksensa ovat tehneet hänestä arvostetun ja halutun sijoittajan.

    Kamarikesässä Inka on mukana panelistina konsertissa:

    Huomisen ääntä kohti | 10.8. klo 18

  • Perttu Pölönen on futuristi, tietokirjailija ja Sävelkellon keksijä. Hän on opiskellut tulevaisuuden teknologioita Piilaaksossa, perustanut koulutusalan yrityksen Myanmariin ja kirjoittanut kolme kirjaa. MIT Tech Review on nimennyt Pölösen Euroopan 35 lupaavimman innovaattorin joukkoon.

    Kamarikesässä Perttu on mukana panelistina konsertissa:

    Huomisen ääntä kohti | 10.8. klo 18

Kamarikesässä kuultua:

“Nämä nuoret ovat niin lahjakkaita.”

— Konsertissa Jokeri (Kamarikesä 2022)